Sunday, November 6, 2011

Korban Diri,harta dan jiwa


Pada hari yang begitu baik ni aiitu 10zulhijjah satu tarikh penting yang patut kita ketahui di mana segala aktiviti korban akan dilakukan pada hari ini.Ada korban lembu seekor dan ada pula yang xmamapu tu korban tenaga menolong jiran2 yangg berkorban melapah lembu di rumah mereka.

Dan ada yang lg hebat xkemana2 pun pada hari utu melainkan duduk di rumah melayan televisyen dengan siaran yang menarik sempena HARI RAYA AIDILADHA.

Sebenarnya korban ni ada banyak maksud,Tanpa kita sedari selama ni pun kita dah banyak berkorban.Contohnya untuk diri sendiri kita sanggup tinggalkan keluarga untuk menuntut ilmu yang beribu batu jauhnya,.Dan ada pula yang bekerja merantau dari kampung semata-mata untuk mencari sesuap nasi membantu ibu bapa di kampung dan memajukan diri sendiri.

Tapi dalam kita berkorban utk dunia ni kita lupa yang tujuan sebenar hidup ni mestilah ada waktunya kita perlu berkorban untuk Agama kita.Selalu kita duk marah2 kt orang kafir yang menjalankan dakyah kristian nak murtadkan orang ramai sampaikan ada yang buat perhimpunan sejuta ummat nak tunjukkan kemarahan mereka.

.Tapi di sebaliknya diri kita ni masih lagi takut untuk berkorban untuk Agama.Sedarlah wahai kawan2 ku sekalin hidup ini sementara je,kutiplah sebanyak mana amal yang ada ubtuk kehidupan yang abadi di akhirat kelak..

Rajin2kan solat bc Quran lpas solat dan ibadat2 sunat lainnya,InsyAllah berjaya.Peringatan utk diri sendiri
Wassalam.

No comments:

Post a Comment