Monday, August 8, 2011

Sekejapnya rasa


Jam di dinding mnunjukkan pkul 5.30 pg..Waktu utk sahur.itulah rutin harian setiap muslim yg bpuasa trmasuk aku.Walaupun mlm td seronok meraikan kejayaan MU (my fav team dpt piala perisai aka community shield) puasa ttp diteruskan.Dtambah dgn tggungjwb untuk bkerja di siang harinya.

Dalam bpuasa ni nk cerita  sikit ttg apa peranan kita berpuasa sebenarnya.Ada setengah pendapat kata berpuasa ni  tujuanya nk merasai  bgaimana  kehidupan org fakir miskin.Tp kalo kita fikir2 blik knp bila bulan Ramadan orang miskin pun turut sama berpuasa.Jadi apa tujuannya kita berpuasa sebenarnya.
Berpuasa ni adalah satu kewajipan yg difardukan oleh ALLAH ke atas hambanya seperti mana dalam Surah Al-Baqarah  ayat 183  yg brmaksud.

Maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman, kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu supaya kamu bertaqwa.

Jadi,kesimpulannya puasa ini untuk membuktikan bahawa kita adalah hamba Allah s.w.t.Tak kira sama ada dia tu seorang miskin ataupun kaya sekalipun tanggungjawab seorang hamba Allah itu adalah beribadat kepadaNYA..
Dalam entri kali ini cukuplah untuk menerangkan serba sedikit maksud kita hidup di dunia ini sebagai seorang muslim yg juga hamba kepada rabb kita.


*Manusia tidak mencipta Tuhan demi suatu ketenangan,tetapi Tuhan mencipta manusia untuk mengingatinya kerana di situ ada ketenangan.

No comments:

Post a Comment