Monday, February 14, 2011

Rasululullah idolaku dari dulu kini dan selamanya…


Sebenarnya aku mnulis entri ini kerana ingin mngenang kmbali jasa2 yang telah rasullulah berikan kpd umat2nya terdahulu shinggalah kita hari ini.Tapi xramai yg mngenali rasulullah sebaik-baiknya malah lebih mnyanjungi tokoh2 dunia lain yg mereka rasa lebih sesui dgn jiwa mereka..(sbb tu tgok ramai bdk2 rosak sbb tiru idola yg ntah ape2).Sikap kita bila sampai je Hari maulidur rasul ni x lain klua g bandar dgn buah hati tgok wyg sama2 tnpa mengira apa sbbnya cuti ni diberi kpd kita supaya kita bermuhasabah diri bhwa kita adalah umat nabi Muhammad s.a.w tapi reaksi atau tingkahlaku kita xsiring dgn sifat kita sebagai seorang pngikut nabi..sbb apa,kita lbih suka ikut budaya orang kafir yg mggelapkan hati kita dari melakukan sunnah rasul yg dh lama rasul aja kt kita..Nabi dulu pon time nazak masih lg mnyebut ummati ummati ummati kerana risau ke atas umatnya bila kewafatannya nt..pnyangnya nabi kt kita.

Baru2 ni aku baru mngendalikan satu majlis tazkirah kt tempat praktikal bertajuk hari2 Allah.Dalam tazkirah tu aku selitkan ttg hari2 Allah spt maulidur rasul,Hari Jumaat,dan hari asyura.Aku ambil tajuk ni sbb rasa sesuai dg jiwa aku..hmm..spnjang tazkirah tu aku sdih sbb apa yg aku ckap xsama dgn apa aku buat slama ni.rasa bdosa jga sbb apa yg kita slalu sibuk kata nk ikut sunnah nabi dlm stipa keadaan tp kita sdiri yg xbuat..masing2 sibuk mngejar dunia yg sementara,.
Adoii,berdosanya diri ini..bgaimana kalau kt akhirat nt kalo nabi xmngaku kita ni umatnya sbb kt dunia dulu kita xikut sunnah nai dan paling malang skali siap memperlekehkan sunnah nabi.

Sesungguhnya Aku (Nabi Muhammad)  diutuskan untuk memperbaiki akhlak2 manusia.Jd  sempena hari baik ni eloklah kawan2 yg aku sayang sekalian kita balik kpd fitrah kita dimana dgn ikut ajaran nabi je kita leh Berjaya.xada cara lain dah,.kalau xpercaya cubala.Insyaallah kita akan Berjaya kalau x didunia Insyaallah di akhirat sana.Yakinlah dengan janji2 Allah seperti mana dalam Alquran

Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keridaan) Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan Kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.
(Al-ankabut :69)


 

No comments:

Post a Comment